نظرگاه

به نام آنکه اگر کوه ایستاده ز اوست / به نام حضرت حیدر به نام حضرت دوست

نظرگاه

به نام آنکه اگر کوه ایستاده ز اوست / به نام حضرت حیدر به نام حضرت دوست

بسم الله.

زمانه بر سر جنگ است
یا علی مددی
مدد ز غیر تو ننگ است
یا علی مددی


در این وبلاگ از سیاست خواهم نوشت و نقد خواهم کرد مسئولین و فعالان سیاسی را بر اساس آرمان های انقلاب. آرمان هایی که در فریاد ها و اعتراض های پدران و مادران ما در انقلاب57 هویداست. استقلال آزادی جمهوری اسلامی.
دوست تر می دارم که نظرات شما دوستان را هم ببینم در نقد نقدهایم و فضایی پر از گفت و گو در اینجا بوجود بیاوریم.


mohammad.nazargah@yahoo.com

http://nazargah1367.blogfa.com/ (نظرگاه در بلاگفا)

https://www.facebook.com/mohammad.tavakoli.10420

https://twitter.com/tavakoli1367

حرفه ای ها هیچ وقت نمی بازند.

چهارشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۲۹ ب.ظ

                  

1- باید درک کرد تفاوت توافق خوب را با خوب ترین توافق.

2- یابد درک کرد ابعاد فاجعه ای که در آن بودیم را برای فهم بزرگی این توافق.

3- باید درک کرد تفاوت بین توافق سیاسی را با معجزه ی اقتصادی.

4- باید درک کرد معنای "برد-برد" را تا سردرگم نشد بین حرف های روحانی و اوباما بعد از توافق.

5- باید درک کرد تفاوت بین آنچه 22ماه پیش طرف های مقابل از ایران طلب می کردند را با آنچه اکنون در متن توافق نوشته شده.

6- باید درک کرد که راجع به نسبت مسائل فنی هسته ای و و مواردی که بعنوان محدودیت برای ایران در نظر گرفته شده با نیاز کشور بهتر است متخصصان این صنعت سخن بگویند نه سیاست مداران و سیاست بازان.

7- باید درک کرد معنای "قطعنامه ی شورای امنیت" را و معنای حذف آن قطعنامه با مذاکره را.

9- باید درک کرد معنای "به رسمیت نشناخته شدن برنامه ی هسته ای یک کشور" توسط جامعه ی جهانی را.

10- باید درک کرد و به روی زمین آمد و با واقعیات و نه توقعات به این توافق نگاه کرد آن گاه نام این توافق نه یک توافق خوب که یک توافق خیلی خوب است.

موافقین ۲ مخالفین ۲ ۹۴/۰۴/۲۴
محمد ..

نظرات  (۱۲)

۲۵ تیر ۹۴ ، ۱۸:۳۲ لولا پالوزا
من مورد 11 رو اضافه میکنم اگه اجازه بدین!
باید درک کرد برای بدست آوردن یک چیز چه چیزهای دیگری را از دست می دهیم...برای بدست آوردن این توافق که هنوز "برد-برد" بودنش معلوم نیست ما فقط میتونیم امیدوار باشیم که آمریکا مثل همیشه! زیر قولش نزنه و زیر آبی نره...
دعا میکنم این توافق برای کل ملت ایران خیر و برکت بیاره

مرسی از حضورتون:)
پاسخ:
مورد 4و5و6 اشاره داره به همین نکته ای که فرمودید

اینجا بحث امیدواری و اعتماد به طرف مقابل نیست که اگه قرار بر امیدوار بودن به وفای به عهد طرف مقابل بود نیازی به این همه دقت در جزییات نبود.
۲۵ تیر ۹۴ ، ۱۸:۵۶ لولا پالوزا
ولی موردی که من گفتم درکش یکم زمان میبره مطمئن باشید حالا که هممون تو خوشحالی توافق هستیم نمیشه درکش کرد...باید اجازه بدیم زمان بعضی چیزا رو روشن کنه...الان هر حرفی هر قدرم درست باشه بقیه جواب میدن : شما مخالفی میخوای ارزش توافق رو پایین بیاری...
۲۵ تیر ۹۴ ، ۱۹:۱۹ کیمیا صالحی
زمان همه چیز را مشخص می کند, و ما ملت صبوری هستیم.

این که امریکا زیر قولش میزنه ربطی به توافق نداره و کار همیشگیشه
ما باید حواسمون جمع باشه
مگه امریکا تو این مدتی که از انقلاب گذشته زیر قولش نزده؟ این مدت مگه توافقی نوشته شده بوده که باز بخوایید ربطش بدید به زیر قول زدن؟
این متن در جواب دوست لولا پالوزا بود
+
بعضی از دوستان که تحریم و قطعنامه رو بی ارزش و کاغذ پاره میدونستن الان نمیدونم چرا انقدر اصرار دارند که تحریم ها و قطعنامه ها یک شبه لغو بشن !!!!
نون به نرخ روز خوردن هنر میخواد والا
+
متاسفانه چه توافق بشه چه نشه هیچ دردی از افراد عادی جامعه کم نمیشه
یه سری تا دیروز داشتن میخوردن و میبردن
حالا یه سری دیگه میان میبرن و میخورن
ببخشید رونق اقتصادی چقدر مربوط به تحریم هاست !؟
30 % 
70 % عوامل دیگه هستش .
صحبت زیاد هستش و من حوصله بیان ندارم !
صحبت های آقای پژویان و آقای مشایخی رو بخونید !
بهتره با دلیل صحبت کنید !!!!
کوچه بازاری صحبت کردند درست نیست !
پاسخ:
بنده اگر حرفی در زمینه ی رابطه ی اقتصاد و تحریم ها میزنم طبیعتا با مطالعه ی نظرات همین اساتید علم اقتصاد است.

این بازی درصد دادن "تحریم - مدیریت" از اساس بازی به قول شما کوچه بازاری است چون تحریم هم نتیجه ی سوءمدیریت است پس 100 درصد مشکلات اقتصادی ناشی از اشتباهات مدیریتی دولتهاست نه 70 درصد.

اما درباره ی رونق اقتصادی : برای رسیدن به رونق چاره ای جز سرمایه گذاری نیست. همه ی کشورهای دنیا هم برای این سرمایه گذاری علاوه بر سرمایه ی داخلی محتاج اند به سرمایه گذاری کشورها و نهاد های خارجی وقتی این گونه سرمایه گذاریها به موجب تحریم ها با سنگین ترین جریمه ها روبرو میشدند هیچ کشور و نهادی حاضر به سرمایه گذاری در ایران نمیشه. 

من نمیفهمم کجای حرفام کوچه بازاری است. 

انشالله هروقت "حوصله ی بیان" داشتید بنده رو از این جهالت خارج بفرمایید تا متوجه بشم کجای حرفام کوچه بازاری است؟ و پاسخ کامنتهای دیگری که غیب میشن.
۳۰ تیر ۹۴ ، ۱۶:۵۳ یوسف سعادتی
سلام!
   سیاستی که بر پایه قران و سنت باشد با استکبار در مبارزه است.
پاسخ:
تا تعریف از مبارزه چه باشد.
بهتره صحبت های جدید در مورد تحریم ها رو بشنوید .
همین آقای روحانی قبل از انتخابات صحبت هایی که می کردند و الان !!!
من صحبت های ایشون رو فتنه انگیز می دونم !
تحلیلش هم خیلی راحته !
در مورد بحث تحریم هم می شه یونان رو مثال زد .
آمریکا که خودش مهد سرمایه و سرمایه گذاری هستش چرا اینقدر اقتصادش دچار بحران هستش .
usdeptclock.org
مطالعه شود سایت !
پاسخ:
بین صحبت های قبل و بعد از انتخابات روحانی تفاوتی وجود نداره البته به شرط اینکه به این صحبت ها بولتنی نگاه نکنیم و ابتدا و انتهای جملات رو حذف نکنیم
تا تعریف از فتنه چی باشه؟
اتفاقا خیلی از اوقات در همین دو سال می شد به خاطر اختلاف بین دولت و برخی نهادها به قول شما صحبت های فتنه گرانه ای کرد که روحانی به خاطر مصلحت یا نجابت یا سیاست یا انفعال یا هر چیزی دیگری یا سکوت کرده یا با کنایه گویی از کنارش گذشته.
حرف من بحث اقتصاد لیبرال سرمایه داری نیست . درباره ی همین سرمایه گذاری های معمولی که در همه جای دنیا برای رونق اقتصادی انجام میشه صحبت میکنم. فکر میکنم شما که مطالعات زیادی دارید حتما خیلی بیشتر از من متوجه آسیب هایی که تحریم به هر کشوری وارد میکنه باشید.
به روی چشم مطالعه می شود.  http://www.usdebtclock.org/
۰۱ مرداد ۹۴ ، ۱۹:۲۲ کارتونیست مسلمان
با سلام
همه مواردی که فرمودید در قاب منطق معقول به نظر میرسد
اما اینکه همه ما توافق خوب را میپسندیم مسلما دور از ذهن نیست
هر چند با شیطان نمیشود توافق خوب انجام داد
اگر این صحبت امام (ره) را بپذیریم که امریکا شیطان بزرگ است
اما با فرض محال اینکه امریکا شیطان بزرگ نباشد
در یک توافق خوب مهمترین نکته این است که چه داده ایم و چه بدست اورده ایم
و در چه شرایطی این توافق را انجام داده ایم
در مورد شرایط باید گفت که ما واقعا درک درستی از شرایط بد نداریم
مملکت ما مدیریت منابع خوب داشته باشد در همین تحریم ها هم با مشکل حاد روبه رو نیست
که اگر مدیریت منایع خوب نباشد با دنیا دنیا منابع هم باز نمیتوان احوال خوبی داشت
امروز ما نه شرایط وحشتناکی داریم که اگر توافق نکنیم این میشود و ان میشود و نه ملت بی دانش و دست و پا بسته ای هستیم که نتوانیم در اوضاع تحزیم خود را پیش ببریم
پس بهترین کار روراست بودن با خود است (به قول شما واقعیت ها را ببینیم)
حتما بد است وقتی که که در قطعنامه سازمان ملل موردی هست که اگر ایران کشوری از 5+1 را به  نقض فرجام متهم کند مجدد همه تحریم های قطعنامه های قبلی به حالت خود باز میردد ان هم به صورت حودکار (به این لینک مراجعه شود)
و الی اخر که بزرگان حتما به بررسی متن توافق خواهند پرداخت
البته همانطور که رهبری فرمودند مهمترین موضوع این است که بین ملت دودستگی ایجاد نشود
نه اشتیاق به توافق کار درستی است (به ایشن شکل که این روزها در بعضی از عزیزان دیده میشود) و نه رد ان پیش از بررسی دقیق آن
مهم وجدت کلمه
و حفظ منافع ملی است
باید مراقب بود که حزبی صحبت نکرد و اجازه نداد دشمن با حیله ی خود هم وحدت ما را خدشه دارد کند و هم منافع ما را چپاول
در اخر این بیان رهبری که فرمودند : برای مبارزه با استکبار(امریکا) اماده باشید
موفق باشید

پاسخ:
سلام
خب با شیطان چه کنیم اگر به توافقی بینابینی نرسیم؟ او با تحریم های ظالمانه باعث آزار مردم بشه ما هم نگاهش کنیم؟ یا به سراغ جنگ رودررو برویم؟ شدنی است؟ !!! برای رفع تحریم ها و برگردان کشور به حالت عادی راه درست همین مذاکره بود. درباره ی اینکه چه دادیم و چه گرفتیم هم معتقدم اگر برآیند داده های ما کمتر از ستانده ها نباشد برابر است.
قبول دارم که این گشایش اقتصادی اگر همراه با تدبیر و مدیریت نباشه هیچ تغییری ایجاد نمیکنه در وضعیت مردم
بازگشت پذیر بودن اقدامات نکته ای بود که دو طرف ماجرا از ابتدا به دنبالش بودند . در خصوص نقض تعهدات یک طرف هم ماجرا به این سادگی ها که "شیطان بزرگ" می گوید نیست که تا اراده کند تحریم ها برگردند. مهمتراز رفع تحریم ها تغییر نگاهی است که نسبت به ایران شکل گرفته در چند سال پیش ایران منزوی بوده است و این روزها هر کشوری که بخواهد این توافق شکل نگیرد و اجرایی نشود منزوی است. موفقیت سیاست خارجی دولت در اصل این است نه لزوما رفع تحریم ها.
معتقدم که اجازه ی حرکت دادن به حریان طبیعی جامعه چیزی است که باعث عدم خدشه به وحدت ملی میشود. اینکه جماعتی اجازه ی مخالفت ندهند یا گروه دیگری این شادمانی و حمایت رو برنتابند هر دوش غلطه. در هر موضوعی این موافقت ها و مخالفتها باید وجود داشته باشه و  اعلام بشه و نمیشه دو طرف یک موضوع رو به بهانه ی حفظ وحدت به سکوت دعوت کرد تا مسئولین تصمیم بگیرند.
در خصوص صحبتی که از رهبری نقل کردید هم بنظرم بستگی داره مبارزه رو چه تعریف کنیم. مبارزه لزوما مخالفت و دوری کردن از میز مذاکره نیست. این روزها دیگر جبهه مبارزه رسانه است و میز مذاکره.
۰۴ مرداد ۹۴ ، ۱۷:۱۹ آناهیتا طـــ
من خیلی علاقه ای به مسائل سیاسی, اونم خارج از حیطه ی شهروندی خودم ندارم, چون اعتقاد دارم توی کشوری که آدماش به جای دخالت تو هر مساله ای, کار خودشون رو خوب انجام می دن معمولا مشکلی پیش نمیاد. منم سعی می کنم کار خودمو خوب و درست انجام بدم و به خلق خدا خدمت کنم, و برای درست شدن اوضاع به دست کاردان ها دعا کنم در حد خودم.
و امیدوارم که ختم بخیر بشه قضیه, جوری که مردم درحالیکه به عزت نفسشون لطمه ای وارد نشده شاد هم باشن :)
بچه تر از اون هستم که بخوام بگم کی درست بود کی غلط
ولی صرفاً عنوان قشنگی داره این پست:)
۰۶ آبان ۹۴ ، ۰۰:۱۴ کارتونیست مسلمان
با سلام
 در پاسخ کامنتی که در مورد این پست گذاشته بودم لازم دیدم چند نکته را واضح تر بیان کنم که شاید اصل مطلب بهتر درک شود

ببنید کشور ما هر سرمایه ای که برای پیشرفت نیاز هست را داره
اینکه چرا از این امکانات درست استفاده نمیشه هم دلایل بسیار دارد و هم کم و بیش همه ما تعدادی از این دلایل را میدانیم بسته به نگاهی که به دنیا داریم

اما اینکه مذاکره خوب هست یا بد
فی نفسه بد نیست اما با کی مذاکره کردن
رهبری از روز اول فرمودند بروید مذاکره کنید اما من خوشبین نیستم
نه اینکه به خود مذاکره خوشبین نیستند در واقع به طرف مذاکره اعتماد ندارند
ما مشکلمون اینه که این روزها یک تفکری وجود داره که فکر میکنه رفع مشکلات این مملکت در دست اون طرفی هاست
ما باید بپذیریم مشکل ما درست مدیریت نکردن و یا گاهی به فکر خود بودن هستش
اگر شما نوعی، باور کنی که میتوانی با تلاش هر چیزی که بخواهی را بدست میاری
مثل صتعت موشکی 
مثل صنعت هسته ای
اینها آسان بدست نیامده
مهم اینه بخواهی
همه توانها را جمع کنی
مدیریت خوب داشته باشی
و تلاش کنی
اگر اینها را انجام دادی شرایط اینقدر خوب میشه که تحریم تو سبب ضرر تحریم کننده میشود
اگر دوست داشتی چاه نفتت را میبندی تا فلان کشور بهت التماس کنه که برای کنترل قیمت نفت باز تولید کنی (منظور اینه که اهرم فشار داری)
اما وقتی به دیگری وابسته شدی میشه اینکه تحریم پاشنه آشیل میشه
ما مشکلمون نه این مذاکراته و نه هر مذکره ای
فارغ از اشکالات اساسی که به این متن  وارد هست و رهبری هم به صراحت بیان کردن که متن برجام دارای اشکالات و ابهامات متعدد هست (متن نامه رهبری-با این حال محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری و موارد متعددی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه به لحظه،‌ می‌تواند به خسارت‌های بزرگی برای حال و آینده‌ی کشور منتهی شود.)
اما صحبت بنده اصلا متمرکز صرفا به این مذاکره نیست
ببنید الان شما میشنوید که اب کم است و باید محصولات کشاورزی مثل جو و گندم را وارد کنیم
این یعنی وابستگی
یعنی شما کالای استراژتیک را از دیگری بگیری و اون هر وقت خواست شما را تحت فشار قرار میدهد
مشکل این چیز ها هستش
تفکر اغشته به وابستگی سبب میشه شما استعداد های ذاتی خودت را نشناسی
و متاسفانه این در متن جامعه وجود داره
یعنی خیلی از ما در کارهامان خودمان را وابسته میکنیم به دیگری و شاید حتی خیلی موقع ها در تصمیمات اساسی زندگیمان و این نهادینه میشود در وجودمان و وقتی مسئولیتی پذیرفتیم چون با این طرز تفکر وابسته بودن کار میکنیم ممکن است در اجرای مسئولیت هم همین تفکر را داشته باشیم
همه صحب بنده این هستش که اول توانایی های خود را دریابیم و بعد با دیگران تعامل اشته باشیم
وگرنه در اینکه هر تصمیمی همیشه موافقینی دارد و مخالفینی هیچ شکی نیست
ان شاءالله که همه ما روزی متوجه شویم این خودمان هستیم که میتوانیم
با تشکر از سعه صدر شما
پاسخ:
در کلیات مواردی که گفتید باهاتون همراه و موافقم احتمالا در جزییات و مصادیق اختلاف نظر وجود داره که اون مقدارش هم طبیعیه. 

متقابلا متشکر از ادبیات وحدت بخش شما.
۱۳ آبان ۹۴ ، ۱۵:۵۱ کارتونیست مسلمان
اختیار دارید
نظر لطف شماست
موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی