نظرگاه

به نام آنکه اگر کوه ایستاده ز اوست / به نام حضرت حیدر به نام حضرت دوست

نظرگاه

به نام آنکه اگر کوه ایستاده ز اوست / به نام حضرت حیدر به نام حضرت دوست

بسم الله.

زمانه بر سر جنگ است
یا علی مددی
مدد ز غیر تو ننگ است
یا علی مددی


در این وبلاگ از سیاست خواهم نوشت و نقد خواهم کرد مسئولین و فعالان سیاسی را بر اساس آرمان های انقلاب. آرمان هایی که در فریاد ها و اعتراض های پدران و مادران ما در انقلاب57 هویداست. استقلال آزادی جمهوری اسلامی.
دوست تر می دارم که نظرات شما دوستان را هم ببینم در نقد نقدهایم و فضایی پر از گفت و گو در اینجا بوجود بیاوریم.


mohammad.nazargah@yahoo.com

http://nazargah1367.blogfa.com/ (نظرگاه در بلاگفا)

https://www.facebook.com/mohammad.tavakoli.10420

https://twitter.com/tavakoli1367

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

در اواخر دهه ی هفتاد شمسی جریانی سیاسی – رسانه ای که روش های تندروانه ای را برای رسیدن به اهدافش برگزیده بود هجمه ای را به حادثه ی عاشورا آغاز کرد و با خوانش اشتباه از آن واقعه و میل مردم به بزرگداشت و یادآوری پرشور هر ساله ی آن این موضوع را خشونت زا قلمداد کرد و به زبان ها و روش های مختلف خواستار کمرنگ شدن این ماجرا  شد. از گروه هایی که به این نگاه آن جریان افرطی اعتراض می کردند گروهی بودند که در آن زمان به کفن پوشان خودجوش مشهور شدند. سالها گذشت و اتفاقات مختلفی در ساحت سیاسی – رسانه ای کشور واقع شد تا به این روزها رسیدیم. در این روزها واقعه ی عاشورای حسین (ع)  را نه مبداء  خشونت که نشانی از قیام برای اصلاح امور می نامیم. عاشورای حسین (ع) را نه نماد میل به جنگ و خونریزی که نشانه ای از صلح و مدارای پیام آور حق می شناسیم و عاشواری حسین (ع) را نمادی می بینیم از دور کردن امت از اختلاف و جنگ و کشتار. این نگاه که دقیقا نقطه ی مقابل نگاه آن جریان افراطی اواخر دهه ی هفتاد است هم معترضانی دارد. همان کفن پوشان خودجوش که در آن روزگار اعتراضشان برای این بود که چرا آن جماعت تندرو و رسانه هایشان حسین (ع) و قیامش را مصداق خشونت می نامند در روزگار ما که معتدلین جامعه عاشورای حسین (ع) را ضد خشونت معرفی می کنند هم باز معترضند البته در این روزگار اسمشان شده است دلواپس.

اما به چه دلایلی عاشورای حسین (ع) را باید نمادی دانست از ضدیت با جنگ و خشونت و دور کردن امت از نزاع و کشتار و اختلاف؟

یکم . این که حضرت حسین (ع) نه به قصد جنگ که به قصد لبیک گفتن به دعوت و خواست اکثریت مردم کوفه و نخبگان این شهر به سمت آن جا به راه می افتد با اهل بیتش به قصد اصلاح امور با همراهی اکثریت برای قیام علیه حاکم جور بعد از اطمینان یافتن از آن که این اصلاح خواست اکثریت است و خواست طبقه ی نخبگانی.

پاسخ امام حسین (ع) به نامه ی مردم کوفه :

" ... اگر او (مسلم بن عقیل)  برای من بنویسد که طبقه ی اهل فضل و خردمندان کوفه اظهارات شما را تایید می کنند بزودی به سوی شما حرکت خواهم کرد"

پاسخ مسلم بن عقیل به امام حسین (ع) :

"... به محض وصول نامه به طرف کوفه حرکت کنید چرا که مردم طالب شمایند و نسبت به خاندان اموی علاقه ای ندارند."

دوم.دوری گزیدن امام حسین (ع) از شروع جنگ را می توان در چند مقطع به خوبی مشاهده کرد.

سخنان حسین (ع) بعد از مواجهه با حر بن یزید ریاحی و لشکریانش که در مقابل امام قرار گرفته بودند.(قبل از اقامه نماز ظهر) :

"... من به سوی شما نیامدم تا این که نامه های شما به من رسید و فرستادگان شما نزد من آمدند و از من خواستند که به نزد شما آیم پس اگر بر سر عهد خود هستید من به شهر شما می آیم و اگر آمدنم را ناخوش می دارید من باز می گردم."

(بعد از نماز عصر) :

"... اگر شما برای ما چنین حقی قائل نیستید و نامه های شما با گفتارتان یکی نیست من از همین جا باز خواهم گشت."

بعد از این سخنان و جواب حر که این نامه ها را قبول ندارند و باید امام را به سوی عبیدالله ببرند حضرت حسین (ع) سه بار خواستار بازگشت می شود تا از شروع نزاع و خونریزی جلوگیری کند.

سوم. چند روز بیشتر تا واقعه ی عاشورا نمانده بود که امام حسین (ع) تصمیمی می گیرد که می توان آن را الگویی بسیار کاربردی برای بشر امروز دانست : تصمیم به ملاقات با عمربن سعد بعنوان کسی که فرمانده سپاهی است که برای جنگ و و کشتار آمده است. نام این ملاقات را هر چه که بگذاریم چه "نهیب" چه مذاکره چه هر اسم دیگری در نتیجه فرقی ایجاد نمی شود. نتیجه ی این دیدار مهم نامه ی عمربن سعد است به عبیدالله. نامه ای که فحوای آن اجازه گرفتن از عبیدالله است برای پایان دادن به این صف آرایی و رفع حصر از حسین (ع) و یارانش و اجازه بازگشت دادن به آن ها اما امان از بی خردی ها و افراط جویی های عبیدالله ها و شمرهای تاریخ.

چهارم. دور کردن یاران همراه از آسیب های جنگ قریب الوقوع که تمام تلاش ها برای جلوگیری از آن انجام شده است.

 شب عاشورا می شود امام خطبه ای می خواند و در انتهای آن به یارانش می گوید " ... از سیاهی شب برای دور شدن از محل خطر استفاده کنید. این مردم مرا می خواهند و چون بر من دست یابند با شما کاری ندارند."

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۴ ، ۰۹:۲۶
محمد ..

           


"ای نسیم سحر آرامگه یار کجاست

منزل آن مه عاشق کش عیار کجاست"

 

من همانم که شدم سخت نمک گیر از او

آمدم تا بنویسم دو سه خط سیر از او

 

بنویسم که چه خوب است رهایی سید

دلم از شهر گرفته ست کجایی سید؟

 

 "مردم دیده ی ما جز به رخت ناظر نیست

دل سرگشته ی ما غیر تو را ذاکر نیست"

 

سالها رفته ولی نام تو برجاست هنوز

شور زیبای تو در خاطره ی ماست هنوز

 

رجز غرق غرورت چقدر زیبا بود

شور لبریز شعورت چقدر زیبا بود

 

خار در چشم حسودان شدی و گل کردی

زخمها بر جگرت بود و تحمل کردی

 

رفتی و از تو نگفتند غمی نیست برو

غربت ذاکری ات چیز کمی نیست برو

 

دردم این است شده دشمن مرموز رفیق

هرکه سوزانده دلت را شده امروز رفیق

 

دل من سوخته از حیله و بازی هاشان

دل من سوخته از خاطره سازی هاشان

 

این همان بازی پرپیچ وخم تقدیر است

دشمنت سخت پشیمان شده اما دیر است

 

نقش بر روی عقیق تو حسین است حسین

نام آن یکه رفیق تو حسین است حسین

 

چقدر ساده به تو تهمت مرتد زده اند

و شنیدم که تو را در خود مشهد زده اند

 

کاش اینها همه یک شایعه باشد ای کاش

تا ز هم وحدت این قوم نپاشد ای کاش

 

کفر این نیست که از فرط جنون داغ کنی

کفر این نیست که در منقبت اغراق کنی

 

کفر این است که انسان خود شیطان باشد

این که نان دانی ما خون شهیدان باشد

 

کفر این است همین سبک عزاداری من

بشود مجلس من سنگر بدکاری من

 

کفر این است که از شهرت خود کور شوم

بعد از آنی که شدم بت ز ادب دور شوم

 

بعد از آن خدمت بسیار به دشمن بکنم

بعد از آن هر غلطی خواست دل من بکنم!

 

پیر میخانه غریب و تک وتنها چه کند؟!

با ریاکاری این دوست نماها چه کند؟

 

خوب گفتی که محک پینه ی پیشانی نیست

ریش و تسبیح و دوتا ذکر، مسلمانی نیست

 

خوب گفتی که شده ملعبه ی بی دینان

جهل صفینی و تکراری ظاهربینان

 

نکند روضه شود جای دهان هرزی ها

نکند روضه شود جای غرض ورزی ها

 

وقسم میخورم اصلا به "لوا الزینب"

اولین درس ابالفضل  ادب بوده ادب

 

بی ادب باشم و هی روضه بخوانم بازیست

شهرت مجلس ارباب به "طیب" سازیست

 

من جگر دارم و از رفتن سر هیچ مگو

 "من غلام قمرم غیر قمر هیچ مگو"

 

تیغ خون خورده ی سرخ وسط میدانم

پای آن حرف خودم مانده ام و میمانم

 

هرکسی گفت که مداح حسینم تک نیست

هر کسی گشته علی گو که علی مسلک نیست

 

اسم مداح بزرگ است جسارت کردند

عده ای پشت همین اسم تجارت کردند

 

اصلاً از دیده من نوکر دلخواه تویی

معنی واقعی ذاکر و مداح تویی

 

غرق ناپاکی و یک سیر نزولی نشدی

آه مداح علی (ع)؛ حاجی پولی نشدی

 

میشوی زنده تر از پیش تو در فردامان

میخورد عکس تو بر سینه ی خیلی هامان

 

شک ندارم به خدا روز جزایی هم هست

دلم از شهر گرفته ست خدایی هم هست

 

دلم از شهر گرفته ست کجایی سید؟

خوش به حالت که پریدی و رهایی سید!



شعر از محسن کاویانی.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۴ ، ۰۹:۲۲
محمد ..

  حضرت امیر (ع) می فرمایند :


بر تو باد اعتدال در کارها؛هر کس از اعتدال روی گرداند ستم کند
                    و هر کس به آن چنگ زند، ‌عدالت ورزد.
موافقین ۶ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۴ ، ۰۸:۵۷
محمد ..



لطفا به بنده که یحتمل "سهل انگارم" و سهل اندیشم" و "مطالب را درست نمی فهمم" و "جزء بیخیالان

 جامعه ام" و "عمق مسائل را نمی فهمم" و "دارای نگاه ساده اندیشانه و عامیانه ام" و "تاریخ را این جور 

می فهمم" سه تا از "ضررهای بی شمار" ی که بر اساس آن "مذاکره با امریکا ممنوع است" را بفرمایید.


...................................................................................................


(نوشته شده در بیست و یکم مهرماه هزار و سیصد و نود و چهار) :    بی ربط به مطلب : همانقدر که اجرایی شدن برجام را برای کشور مفید می دانم افتضاح گریه آور امروز لاریجانی و همراهانش در مجلس در جریان تصویب جزییات طرح "مجوز اجرای برجام به دولت" را برای حال و آینده ی نظام و کشور مضر می دانم.   


۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۲ ۲۰ مهر ۹۴ ، ۱۷:۱۸
محمد ..

1- بخشی از بیانات رهبری نظام در روز هشتم مهرماه 1394:

"... ما رعایت ادب اسلامی، رعایت حرمت برادری در امّت اسلامی را نگه داشتیم؛ ما میتوانیم عکس‌العمل نشان بدهیم. اگر بنا شد عکس‌العمل نشان بدهیم، عکس‌العمل‌های ما خشن هم خواهد بود، سخت هم خواهد بود ...  امروز ده‌ها هزار نفر از عزیزان ما هنوز در مکّه و مدینه، در مناسک حجّند؛ اندک بی‌احترامیِ به اینها، عکس‌العمل ایجاد خواهد کرد؛ عمل نکردن به وظایفشان نسبت به ابدان مطهّر جانباختگان عزیز ما در حج، عکس‌العمل ایجاد خواهد کرد..."

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=30933


2- بخشی از گفتگوی تلفنی وزیر بهداشت (از عربستان) با برنامه ی تیتر امشب در پاسخ به سوالی درباره ی همکاری عربستان در روز هفتم مهرماه 1394:

"ما در بدو ورود مشکل نداشتیم و سعودی ها همکاری کردند اکنون هم در حال پیگیری امور هستیم."

http://www.irinn.ir/news/126179/%D8%AA%DB%8C%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%85%D8%B4%D8%A8-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%B1-%D9%87%DB%8C%DA%86%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D9%81%D9%86-%D9%86%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA


3- بخشی از گفتگوی تلفنی معاون وزیر امور خارجه (از عربستان) با برنامه ی گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سوالی درباره ی همکاری عربستان در روز هفتم مهرماه 1394:

"اکنون روند همکاری عربستان بهتر و قاعده مندتر شده است.به همراه آقای هاشمی نماینده دولت و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سردخانه پیکرهای جان باختگان ایرانی و خارجی رفتیم در حالی که پزشک و برخی از مأموران عربستان حضور داشتند و آقای هاشمی توانست در هر جا که مورد نظرش بود با همکاری طرف سعودی حضور یابد و از نزدیک در جریان روند امور قرار گرفت." 

http://www.iribnews.ir/NewsBody.aspx?ID=96101


ـــ  چند روزی است که جریان رسانه ای منتقد دولت با سوءاستفاده از حادثه ی فجیع پیش آمده در منا به تیم دیپلماسی دولت حمله کرده و آن را منفعل می نامد و در این دو سه روز بعد از بیانات رهبری نظام نیز داستان سرایی می کنند که دلیل بیشتر شدن همکاری سعودی ها با ایران برای حل و فصل این موضوع تهدیدهای حضرت ایشان بوده است در حالی که هر کسی که از مختصر شعوری هم برخوردار باشد می تواند به راحتی متوجه شود که هفتم مهرماه که مسئولین ایرانی حاضر در عربستان از بهبود همکاری این کشور سخن می گویند قبل از هشتم مهرماه و سخنرانی رهبری نظام در نوشهر است پس طبیعتا نمی شود همکاری عربستان را به تهدیدات حضرت ایشان مرتبط دانست. البته آنان که ماموریت دارند که دو قطبی رهبر - دولت را برای رسیدن به اهداف سیاسی شان پر رنگ کنند احتمالا وقتی برای این نداشته اند که قبل از اینکه این موج جدید رسانه ای را ایجاد کنند به تاریخ انتشار این سه خبر نگاهی بیندازند.   

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۱ مهر ۹۴ ، ۱۶:۰۹
محمد ..

آنان که این روزها علم سعودی ستیزی بر دوش گرفته اند

آنان که این روزها رگ ایرانی گریشان متورم شده است و به یاد عصر جاهلیت جنگ عربی - عجمی راه انداخته اند.

آنان که این روزها از کشته های منا چماقی ساخته اند تا بر سر دولت بکوبند.

آنان که این روزها در رسانه ای که ملی اش می خوانند منا و یمن و داعش و القاعده و کسری بودجه ی عربستان و فیلم سه سال پیش عبور شاهزاده ی سعودی از منا و "استکبار جهانی" و هزار جور موضوع با ربط و بی ربط به هم را یک کاسه می کنند تا اهداف سیاسی شان را پیش ببرند.

آنان که این روزها کلاس های درسشان را تعطیل کرده اند و شعار مرگ بر آل سعود سر می دهند.

آنان که این روزها از تریبون های پرسروصدایشان بی پروا بر حاکمان سعودی می تازند.

آنان که این روزها با کفایتند ! و بی کفایتی آل سعود را در بوق و کرنا کرده اند.

آنان که این روزها خواهان تعطیلی حج شده اند.

آنان که این روزها پیشنهاد مدیریت اشتراکی در درون مرزهای یک کشور را می دهند.

آنان که این روزها عقلشان را تعطیل کرده اند و سوار بر موج احساسند.

اندکی صبر ! عقل مبارکتان را به کار بیندازید و این نکته ی ساده را درک کنید که اولویت ما باید پیش و بیش از هر موضوعی یافتن مفقودان و درمان مجروحان و بازگرداندن اجساد قربانیان و التیام بخشیدن به زخم همراهان و خانواده های آنان باشد که همه ی این موارد در حال حاضر جز با تعامل و همکاری با عربستان امکان انجامش نیست و چنین رفتارهایی باعث اخلال در این همکاری می شود.   

۱۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۱ ۰۵ مهر ۹۴ ، ۰۷:۲۸
محمد ..